Tuesday, May 22, 2012

Tre frågor till Elin Fahlstedt om hennes fantasysaga Umbra

Batra, Tisteln, Ethel och Räven, huvudpersonerna  i Umbra.

Umbra kom ju till under lite speciella omständigheter, kan du berätta om arbetet med boken och hur den först publicerades.

- Mitt projektarbete i årskurs tre i gymnasiet var att teckna en lång serie, lämna in den till ett tryckeri och få en färdig bok i handen. Den serien blev Umbra (Som jag påbörjat sommarlovet innan projektkursen började) och trots att det var tufft att teckna och gå i skolan samtidigt var det en fantastisk känsla att ha slutfört ett så stort projekt och se den färdiga boken!

Jag följde upp det hela med att för första gången åka till Stockholms seriefestival för att sälja boken där. Väl på plats träffade jag Kolik förlag som tyckte om idén och nu har gett ut boken i en andra utgåva. Jag tecknade till en del nytt material och gjorde vissa småändringar till den nya boken, men i grund och botten är den mitt gymnasiearbete som det såg ut våren 2009.



Draken Batra och flickan Ethel.

Berättelsen om Umbra väcker ju många associationer till klassiska sagor som Den oändliga historien och Alice i Underlandet. Hur skapade du Umbras värld?
- Jag tycker om sagor i allmänhet, speciellt mörka sådana som saknar alltför tydlig sensmoral. Med Umbra ville jag göra en saga så som jag tycker om sagor bäst; magisk, mörk och full av sådant som vi drömmer och mardrömmer om. Jag började faktiskt skriva historien när jag såg min första månförmörkelse!

Till själva världen tog jag mycket inspiration av ruiner och torra, ensliga landskap. Jag var en hängiven Harry Potter-läsare på den tiden och skapade Ethels klosterskola delvis med inspiration från magiskolan Hogwarts, fast jag gjorde den till en ganska otrevlig plats att längta bort ifrån ... Själva Umbra är ett ingenmansland och en farlig plats där det inte finns någon ordning. Harpyornas främsta inspiration är helt klart Ronja Rövardotters vildvittror som skrämde livet ur mig när jag var liten ... !

Din väldigt personliga teckningsstil bär spår av allt från manga till Sven Nordqvist. Vilken tecknar-kost är du uppfödd på?
- Sven Nordqvist är den häftigaste tecknaren jag vet, tätt följd av tex. Barbucci/Canepa, Tatsuyuki Tanaka och Hans Arnold. Italienska mangainspirerade tidningen W.I.T.C.H. ledde till mitt första möte med japanska serier och tecknad film som påverkar mig ännu idag. Studio Ghiblis Spirited away var för mig och många andra en ögonöppnare som riktade blicken mot öst och höll kvar den där. På senare tid har jag fått inspiration av allt möjligt, inte sällan från spel (Amanita designs Machinarium och Samorost såklart!) och fotografi.

Imorgon ställer vi tre snabba frågor till Elin om hennes nya serieprojekt Moretta. Stay tuned.

//Fabian

1 comment: