Thursday, October 20, 2011

Loka intervjuar C/M

Den här veckan gästbloggar Loka Kanarp om sin och C/M Edenborgs nya serieroman Hungerhuset.


Carl-Michael Edenborg är min make och medförfattare till Hungerhuset. Han är även känd som förläggare på Vertigo förlag, en av delägarna bakom Café Sodom och som representant för författarpseudonymen Gunnar Blå. När han inte skriver seriemanus filar han på sin stora roman om tonsättaren Händel, som kommer ut på Natur och kultur nästa år.

Loka: Okej, första frågan. Du är i stugan och hör ett mystiskt ljud från vinden, som att någon eller något är där uppe. Du går upp för att titta. När du öppnar vindsdörren - vad ser du? Vad skulle vara det läskigaste?
C/M: Jag tror det läskigaste skulle vara om jag träffade mig själv. Om jag var där uppe.
Loka: Så Dostojevskijs Dubbelgångaren är alltså en skräckroman för dig?
C/M: Är det en skräckroman? Jag brukar ju ofta drömma mardrömmar om att träffa mig själv, att se mig själv. Jag tror att det handlar om när det inte funkar längre, de vanliga lagarna för verkligheten.
Loka: Det är ju så det är i filmen Hyresgästen, att han ser sig själv genom fönstret. Det tycker jag är en av de värsta scenerna.
C/M: En fruktansvärt hemsk scen.
Loka: Det är liksom inte ett direkt hot, som man kan bekämpa, utan bara något som blivit riktigt fel. Det är det som är så läskigt.

Carl-Michael tapetserar på vinden. Eller är det en dubbelgångare?

Loka: Nästa fråga. Du är i skogen…
C/M: Vad är det här? Är det ett psyktest från CIA för att bryta ner mig?
Loka: Nej, det är som i Blade Runner.
C/M: Det finns väl ingen skog i Blade Runner? Aha, du menar testet i början av filmen.
Loka: Du går i skogen, någonstans du aldrig varit förut. En glänta öppnar sig och där ligger dina drömmars ödehus. Vad skulle det vara för slags hus?
C/M: Ett torn. Ett torn som var lika högt som sin källare, och så en spiraltrappa.
Loka: Vad skulle finns i källaren?
C/M: En ingång till underjorden, med en underjordisk himmel.
Loka: Och högst upp då?
C/M: En balkong.


Loka: Finns det någonting i Hungerhuset som du känner igen från din egen barndom? Eller kanske något som faktiskt är inspirerat av din egen barndom?
C/M: Kanske att vilja gå in i konstiga hus. Att undersöka. Den där nyfikenheten. Och så hatet mot människor som hon (Elsa, reds anm.) har. Alla vidriga vuxna som är töntiga och idiotiska.

Loka: Vad var du rädd för när du var liten? Var du mörkrädd?
C/M: Jag var rädd för getingar. Och döden. Det var mest det.

Loka: Jag har ju fortfarande inte frågat vilken som är din favoritsplatterscen. Vilken är det?
C/M: Jag kan visa den på You tube. Har du sett Braindead?
Loka: Nej.


 Braindead. Med gräsklipparen som vapen.

C/M: Det är Peter Jackson som har gjort den, du vet han som gjort Sagan om ringen?
Loka: Han har gjort Svarta änglar också, som jag gillar.
C/M: Jag brukar tänka att jag är som han i filmen. När jag är ute på stan bland alla människor.
Loka: Ja... vi har ju också en gräsklippare.

 Vi avslutar med en bild från inspelningen av kortfilmen Missfostrad av Alexi Carpentieri, 
där Carl-Michael spelade huvudrollen.

No comments:

Post a Comment