Thursday, February 24, 2011

Utopister del # 7: Josefin Svenske


Fullständigt namn: Josefin Svenske
Född: 1984 i Visby
Bor: I Malmö, i en kyrka vid synagogan.
Familj: Biologiska Mamma och Pappa, lillasyster i Visby. Partner i Malmö/Växjö
Böcker: Rubiner och Glasull (Lantis SEF 2006). Sen har jag varit redaktör för 11 andra böcker, framförallt på Kolik förlag.
Inspirationskällor: Systerskap, Fogelstagruppen, pennor, förr i världen, transport och hantverk
Hemsida: http://www.josefinsvenske.blogspot.com/


JOSEFIN SVENSKE I UTOPI:
Jag är ju främst förläggare och redaktör på Kolik så det kommer att bli mycket bakomarbete som inte syns. Och det skall ju inte synas om man gör det bra. Brainstorma halsbrytande idéer, korra med rödpennan, intervjua stjärnskott, packa pallar, skicka ut lappar, sälja tidningar, svara på frågor, välja material osv. Skall passa på att städa lagret, söka pengar, smöra för överheten och göra mitt övriga yttersta som vanligt.

I det första numret medverkar jag med idéer, en intervju med Elin Falhstedt och illustrationer.
Illustrationerna i till Kolik-sidorna har jag gjort i collageteknik. Då blandar jag gamla urklipp som jag har fler lådor med, med teckningar och akvareller som jag gör till motivet. Jag börjar med en idé. I det här fallet en parafras på en religös målning jag såg på National Gallery i London när mitt plan inte fick lyfta till Beirut, men det är en annan historia. Idén föddes där på museet och tog sig ner i min skissbok som sedan bearbetades hemma på ritbordet plockades ihop av andra delar. Just den här gången blev det bitar av kuvert, smällkaramellspapper och så målade jag keruber, armar och en separat som jag limmade ihop med ett papper och gjorde fina svanar och böcker i akvarell till.
Ja ni får se i tidningen helt enkelt.




Och så får ni se vilka böcker som kommer i vår på Kolik, det är ett fullspäckat program!

No comments:

Post a Comment