Wednesday, September 14, 2011

Låt oss dyka djupare än någonsin förut!

Jag gillar att dyka men jag kan inte simma. Lärde mig faktiskt aldrig att simma när jag var liten. Trots att jag gick totalt i sju simskolor! Jag är inte dum i huvudet. Vet hur man gör alla stegen men så fort jag hamnar i vatten där jag inte bottnar är det som att slänga in en Ewok i en tvättmaskin. Antingen kommer den ut skärrad för livet men extra ren eller så kommer den inte ut alls.

Fast jag gillar som sagt att dyka. Jag gillar att dyka på land in i andra världar. Släppa mig själv för en stund och uppleva något utöver det normala. Det finns många olika sätt man kan göra detta på och ett av de roligaste sätten går många förbi. Hur skulle du hantera det om du läst klart en bok men äventyret inte tog slut där?

Ursula Poznanski har skrivit Erebos
Nu i September släpps boken Erebos i Sverige av Opal bokförlag. En bok om manipulation och virtual reality. Nu till lanseringen av boken valde Opal att kontakta en kommunikationsbyrå här i Sverige som gör verklighetsspel. Så jag skummade runt lite på Twitter och insåg att just sådant här var rätt okänt i Sverige. (Även om vi i min värld känts ledande.) Rätt många verkar intresserade av det hela och såg det som något nytt och häftigt. Hur var det hela uppbyggt då? Jo, går man in på Erebos: The Game så får man tre enkla uppdrag att slutföra, samt en liten belöning när man är klar. Fast där tar ju inte dykandet slut och varför skulle man vilja det? Det är upp till mig som nyfiken läsare att försöka dyka djupare och även om man klarat de tre uppdragen är jag övertygad om att något mer gömmer sig bakom det hela.

Det är rätt underligt tycker jag personligen att fler bokförlag inte omfamnat det här. Ja, alltså då speciellt i Sverige. Utanför landets gränser kan vi däremot hitta en hel del med intressanta böcker som omfamnat detta.

Cathy's book är en ungdomsbok som kom ut 2006 och är utformad lite som en dagbok. I den hittar du teckningar, telefonnummer, Cathys egna anteckningar i sidorna marginaler och liknande. Du kan välja helt själv om du faktiskt vill bry dig om dessa saker eller bara läsa boken. Fast du får ut så mycket mer om du faktiskt gör det! Boken slog stort och har fått två uppföljare och en app till iPhone. Nu finns boken till och med på svenska. Så det finns ju ingen anledning allt att börja lätt prova på lite dykning?


Sen så har vi t.ex. Personal Effects: Dark art som jag läste ut för några månader sedan. Kanske inte världens bästa bok men produktionsvärdet är högt. För runt 170kr får man en skräckis som cirkulerar kring Zach Taylor. Konstterapeut på ett mentalsjukhus som får i uppdrag att utreda den anklagade seriemördaren Martin Grace. Han påstår att han kunnat förutspå morden men att det inte var han som faktiskt utförde dem. Tillsammans med boken får du patientens målningar, ID-kort, Zachs anteckningar och mycket annat smått och gott. Varför inte ringa numret på omslaget och se vart du hamnar?

...och nu har jag bara snackat böcker. Visste ni att Marvel Comics faktiskt gjorde ett verklighetspel inför Secret Invasion? Ja, det är faktiskt sant. En tjej vid namn Kinsey Walden hade en videoblogg på Myspace och började förundras över hur konstig hennes bror hade blivit på senaste tiden. I sista avsnittet visade det sig att han var en Skrull! 

Allt det här och lite till får du med då du köper boken. Det underligaste är hur de faktiskt fick plats med allt i boken.
Nu har jag bara nämnt några få exempel och det finns ofantligt mycket där ute jag inte nämnt för att ämnet är så stort. Som verklighetspelet där jag hjälpte till att stjäla en bil på en mörk parkering och rädda en kidnappad kvinna.. (Det låter farligare än vad det var.) Eller spelet där jag hjälpte en robot att hitta sin kärlek.. Eller spelet där jag fixade så en man var på fel plats vid fel tillfälle..

Så jag skulle vilja avsluta detta gästinlägg med en uppmaning till alla författare och skapare där ute. Vad är det egentligen som förhindrar er från att göra något sådant här? Är det bara jag som faktiskt har suget efter något mera? Varför kan jag inte t.ex. Cirkeln avslutas med en uppmaning om att gå in på en mystisk hemsida. Jag är ju tydligen utvald! Varför kan jag inte få följa Alenas äventyr även på Twitter? Vad hade Blenda bloggat om? Visst väcker sådana frågor rätt skojiga och intressanta tankar? Visst, Blenda hade kanske inte bloggat. Fast om jag postade ett brev till en speciell adress så kanske hon hade postat en handskrivet brev tillbaka som svar?

Ps. Innan jag ens han skriva klart detta så hoppade någon på det hela lite halvt. Kan ni tänka er att det visade sig vara Elin som behöver hjälp att hitta filurer. Du har väl ett anteckningsblock hemma? Bara att börja leta. Själv tänker jag precis börja städa min lägenhet med anteckningsblocket nära tillhands. Självklart med ett förstoringsglas i min fria hand. Ack, det blir nog inte så städat denna gång heller..

- Det här gästblogginlägget är skrivet av Tomb Svalborg. Då jag inte läser serietidningar, tittar på TV-serier eller twittrar som en galning hittar du mina artiklar på Myskoteket.se.

No comments:

Post a Comment