Thursday, October 20, 2011

Hungerhuset - bakom kulisserna

Den här veckan gästbloggar Loka Kanarp om sin och C/M Edenborgs nya serieroman Hungerhuset.


När vi började med Hungerhuset ville vi göra en skog som kändes verklig. Det skulle inte vara en sagoskog utan en äkta mellansvensk skog som man kanske skulle kunna känna igen från sin egen barndom. När miljöerna känns verkliga får det övernaturliga i berättelsen en extra tyngd. Därför finns det inga spöklika kala träd (då berättelsen utspelar sig på sensommaren), inga ugglor och fladdermöss (dem ser man ju ändå aldrig) och heller ingen stämningsfull månskärva som lyser upp skogsstigen på natten (i den ljusa sommarnatten är månsken helt överflödigt). Den sortens bilder är effektiva när man vill få fram en kuslig stämning. Men man måste vara medveten om att man använder dem och inte bara slänga in dem i berättelsen per automatik. Jag fick flera gånger "rätta" mig själv och fundera på hur jag själv uppfattar skogen. Inte bara ta de bilder som jag fått från populärkulturen rakt av.

Samma sak med huset. När vi skrev på Hungerhuset tänkte jag mig ett klassiskt spökhus, ett sådant som man ser i amerikanska filmer som Psycho. Högt och smalt, med en stor hall där man ser en trappa gå ända upp till andra våningen. Men hus på den svenska landsbyggden ser sällan ut så. Carl-Michael ritade istället upp ett kompakt, lågt hus. Det var den sortens hus vi ofta åkte förbi på väg till vårt landställe.
 
Huset i Psycho - ett typiskt spökhus.

Trappan i Psycho.

Jag började titta på Hemnet.se för att hitta en bra förebild för vårt Hungerhus. Till slut hittade jag ett fantastiskt hus i två våningar + vind, med kakelugnar, fina dörröppningar och bra bilder som jag kunde utgå ifrån. Planritningarna var en väldigt bra utgångspunkt när jag skulle se hur flickorna rörde sig i huset. En del av möblerna har jag tecknat av, men det mesta har jag förstås ändrat. Ändå tänker jag ofta på de som sålde huset och de som köpte det. Tänk om de läser Hungerhuset och känner igen sitt hem! De kommer bli chokade när de inser vilken personlighet huset har.


Bilder från huset som blev förebilden för Hungerhuset. Lägg märke till trappan 
och kökssoffan som förekommer flera gånger i serien.

1 comment:

  1. Haha, åh, roligt! Om du vet adressen borde du kolla på birthday.se vilka som bor där nu och skicka Hungerhuset som överraskningspresent till dem!

    Jätteintressant inlägg! Håller med om att man ofta slänger in slitna klyschor som egentligen inte bidrar till något, för att alla "vet" att just dessa bara SKA finnas med inom den genre man verkar inom, fastän det kanske blir otroligt mycket bättre och "hudnära" om man skippar dem.

    Ser verkligen fram emot att läsa Hungerhuset!

    ReplyDelete